Taize zet je aan het denken

Geplaatst 13 jan. 2011 03:46 door De Stadslamp Amsterdam   [ 13 jan. 2011 03:49 bijgewerkt ]
Gertjan de Jong, 4-1-2011. Bron: Habakuk.nu.
Maar liefst 25.000 jongeren uit heel Europa reisden vorige week af naar Rotterdam voor de jongerenontmoeting van Taizé. De Rotterdammers wisten niet wat ze meemaakten. Plotseling was de metro en de binnenstad afgeladen met jongeren die zochten naar God, rust en betekenis in hun leven. Het is indrukwekkend om een viering van Taizé bij te wonen. Tienduizenden jongeren die God aanbidden. ‘Laudate Dominum’ (Psalm 117). Tienduizenden jongeren die zeven minuten lang stil zijn. ‘Mijn ziel keert zich stil tot God.’ Een buschauffeur was er verbaasd over dat de jongeren nog geen snoeppapiertje in zijn bus achterlieten.

De politie was er niet druk mee, de VVV wel. Naar eigen zeggen hadden ze het nog nooit zo druk gehad met jongeren wegwijs maken in de havenstad. Ook de Rotterdamse burgermeester Aboutaleb was onder de indruk.

Rust en eenvoud

Van Taizé kun je een aantal dingen leren. Bijvoorbeeld dat je niet altijd flitsende video’s en popmuziek nodig hebt om jongeren aan te spreken. Bij Taizé is het vooral de rust en eenvoud die massa’s jongeren in beweging brengt.

Opvallend was ook dat er niet voortdurend bobo’s en schreeuwende BN’ers op het podium werden gehesen, zoals je wel ziet bij andere jongerenevents. Zelfs het koor en de muzikanten stonden niet op het podium. Ze zaten gewoon op de grond, hun ogen gericht op het kruis. En de Taizé-ontmoeting stelden duizenden christenen uit Rotterdam en omstreken in staat om gehoor te geven aan de Bijbelse oproep tot gastvrijheid. Ook niet gek.

Vage boodschap?

Kritiek was er ook. Sommige christenen vinden de boodschap van liefde, vertrouwen en mededogen van Taizé aan de vage kant. En inderdaad, je hoort er weinig over bijvoorbeeld zonde, de duivel of de noodzaak van bekering. In dat opzicht is het misschien goed dat Taizé geen kerk is en ook geen ambities heeft op dat gebied.

Maar dat het bijzonder is, kan niemand ontkennen. Tienduizenden jongeren die uit alle hoeken van Europa naar Rotterdam afreizen om samen stil te zijn, Gods Naam te bezingen en te luisteren naar woorden uit het Evangelie. De politie- en beveiligingsmannen stonden er in Ahoy met open mond naar te kijken. Hopelijk zet het ze aan het denken: zou het Evangelie dan toch méér zijn dan een verhaaltje?

Gertjan de Jong

Comments