In het nieuws

Recente berichten uit de media op het raakvlak van kerk / geloof / samenleving /Amsterdam.

Meer nieuwsbronnen vindt u bij Netwerken en links, categorie Nieuws. 
Wilt u nieuwsbronnen aanbevelen? Ga naar > Contact
 

Lancering stichting Umoja in Amsterdamse kerk

Geplaatst 16 feb. 2017 11:16 door De Stadslamp Amsterdam

ND.nl, 14-2-2017.

Umoja Nederland wil kerken helpen zich te verbinden aan de buurt. ‘Misschien is er in de wijk wel iemand die veel beter oliebollen kan bakken dan de gemeenteleden.’

‘Onze kerk doet best veel voor de buurt’, zegt een vrouw in groepje vijf. ‘We organiseren bijvoorbeeld ieder jaar een buurtbarbecue en een oliebollenactie.’ De bezoekers mogen direct wat over zichzelf vertellen, tijdens de lancering van Umoja Nederland. Die nieuwe stichting is een samenwerking tussen de ontwikkelingsorganisatie Tear en stichting Present.

‘Hoe ziet jouw kerk er over vijf jaar uit?’ Die vraag komt van Umoja-projectleider Geert Jan van Dijk. Zijn droom is dat Umoja kerken gaat veranderen, zodat ze meer in verbinding komen te staan met de buurt. Voor de meeste kerken vraagt dat nog wel een cultuurverandering. Om hen daarbij te helpen is er materiaal ontwikkeld en worden er speciale Umoja-trainers opgeleid.

Eigenlijk bestaat Umoja, wat saamhorigheid betekent, al heel lang. Vijftien jaar om precies te zijn. Het is een programma dat in Kenia is ontwikkeld en door Tear wordt ondersteund. Door Umoja gaan kerken samen met de mensen in de buurt wat doen tegen armoede en onrecht. Geïnspireerd door die verhalen is het materiaal nu vertaald en toegepast op de Nederlandse situatie.

Voor de aftrap Umoja Nederland, is gekozen voor een toepasselijk decor: de multiculturele kerk Hoop voor Noord in Amsterdam. Voorganger Jurjen ten Brinke doet eigenlijk precies wat de initiatiefnemers van Umoja voor ogen hebben. Hij betrekt mensen uit de buurt bij de kerk – zo wordt de catering vandaag verzorgd door bijstandsvrouwen uit de wijk – en mensen uit de kerk zijn betrokken bij de buurt. Zo vertelt hij dat het plaatselijke sinterklaasfeest werd gered door gemeenteleden.

Ten Brinke helpt een handje bij het ‘omdenken’ dat nodig is voor die gewenste cultuurverandering in kerken. ‘Als je met de kerk oliebollen gaat bakken voor de buurt, wie gaat ze dan maken? Misschien is er in de wijk wel iemand die veel beter oliebollen kan bakken dan de gemeenteleden. Zoek diegene dan op en doe het samen. Zo doe je niet iets voor de buurt, maar met de buurt.’

Amsterdam Council of Christian Leaders organiseert Amsterdam City Consultation

Geplaatst 30 jan. 2017 11:59 door De Stadslamp Amsterdam

Bron: Piet Brnksma, ACCL.amsterdam, 24-1-2017.

Op 7 en 8 april organiseert de Amsterdam Council of Christian Leaders (ACCL) een ´Amsterdam City Consultation. De voorzitter van ACCL, dhr. Piet Brinksma, zegt hierover:
"De consultatie is een unieke twee-daagse bijeenkomst voor alle leiders van kerken, organisaties, en bedieningen in Amsterdam, die door Christus zijn geïnspireerd om de stad te bereiken, te dienen en naar meer impact van Koninkrijk van God in de stad verlangen.
Tijdens de consultatie worden resultaten van het onderzoek naar de impact van het Lichaam van Christus op de stad gepresenteerd. Ook zullen inspiratie momenten, talks, ronde tafel gesprekken en seminars zijn over thema’s die te maken hebben met:
het kennen van de stad
het liefhebben van de stad
het dienen van de stad
het bloeien van de stad

Hoop, inspiratie, leren en delen
Het is een ideale kans om te leren van elkaar en te ontdekken wat God al gedaan heeft in de stad; waar en hoe het organisme van de kerk tot zegen is van de stad. Maar ook wat de grootste uitdagingen zijn, hoe het Lichaam van Christus krachtiger kan worden door uitwisseling, samenwerking, bemoediging en training. "

Kijk voor volledige informatie en aanmelding op www.ACCL.amsterdam

Opening kas in het Corvershof – een dak voor mensen in nood

Geplaatst 24 jan. 2017 12:26 door De Stadslamp Amsterdam

Protestantse Diaconie, 23-1-2017.

Op maandag 30 januari opent Boudewijn Oranje (bestuurder van het stadsdeel Centrum in Amsterdam) om 14.00 uur de kas op de binnenplaats van het Corvershof (Nieuwe Herengracht 18). De kas werd door de Protestantse Diaconie geplaatst om de toeloop van ongedocumenteerde migranten in het Wereldhuis op te kunnen vangen. Het Wereldhuis, een project van de Protestantse Diaconie, is een veilige plek voor mensen zonder geldige verblijfspapieren. Zij komen voor hulp, een gesprek en cursussen. Tegen alle verdrukking in ontwikkelen ze zelf initiatieven op het gebied van cultuur en educatie. Het Wereldhuis is zeven dagen per week open.

`Mensen die gebruik maken van de bed-bad en broodvoorziening staan om 9.00 uur buiten op straat, weer of geen weer. Het is noodzakelijk dat zij ook overdag een dak boven hun hoofd hebben en niet hoeven rondzwerven op straat. De ongedocumenteerde Amsterdammers komen voor onze activiteiten, voor een gesprek met lotgenoten, counselors of advocaten. Met name tijdens lunchtijd is het erg druk; een lunch voor 80 mensen was geen uitzondering meer. Het Wereldhuis werd echt te klein, we moesten mensen buiten laten wachten en dat past niet bij ons.’ zegt Annette Kouwenhoven projectmedewerker van het Wereldhuis.  We zijn heel blij met de ruimte die de kas biedt, we kunnen er de dagelijks lunch aanbieden.’

De Protestantse Diaconie is al eeuwenlang het hart van de armenzorg in Amsterdam. Vanaf de 17e eeuw werden in de monumentale panden armen gehuisvest. Ook nu is het een plek waar mensen omzien naar elkaar. Directeur Paul van Oosten van de Protestantse Diaconie: `We stimuleren mensen in Amsterdam om elkaar te helpen en we gaan uit van de kracht van mensen. Of je nu rijk, arm, uitgeprocedeerd, eenzaam, succesvol of dakloos bent, we hebben allemaal aandacht nodig. We vinden het belangrijk dat al deze mensen een plek hebben en verwachten dat we met de ruimte in de kas nog meer mensen een plek kunnen bieden.’

Tijdens de opening verzorgt Matthew McGurn, events chef uit Lissabon de lunch. Hij organiseerde hiervoor een crowdfundingsactie. Er zijn onder andere optredens van de Wereldhuis Fusion band en dak- en thuislozenkoor de Straatklinkers. De genodigden zijn mensen van het Wereldhuis, de Sociale Kruidenier, het Straatpastoraat en het Mission House allemaal projecten van de Protestantse Diaconie.



Ds. Paul Visser: Talkshow Pauw spreekt ongenuanceerd en ondeskundig over Bijbel

Geplaatst 6 dec. 2016 03:14 door De Stadslamp Amsterdam

RD, 5-12-2016.

Het televisieprogramma ”Pauw” spreekt op „ongenuanceerde en ondeskundige wijze” over de inhoud van de Bijbel. Dr. P. J. (Paul) Visser, predikant van de hervormde Noorderkerkgemeente te Amsterdam, legt hier de vinger bij in een brief aan Jeroen Pauw die hij vorige week op de website van de Noorderkerk plaatste.

Dr. Visser wilde maandagmiddag desgevraagd geen commentaar op zijn schrijven geven – hij wil het gesprek met Pauw niet via de pers voeren.



In zijn brief refereert de predikant aan een uitzending op 24 novemberPauw voerde toen in zijn talkshow een gesprek met Wissam Feriani, oprichter van het platform Islamic Empowerment. Ds. Visser heeft waardering voor de wijze waarop Pauw probeerde een punt op tafel te krijgen, met name over de dreiging van geweld door groepen moslimjongeren. Jammer vindt hij het echter dat Pauw uiteindelijk afsloot met de zin: „Wij weten allemaal, als je je er een beetje in verdiept, dat die boeken verschrikkelijk zijn, en ze roepen allemaal op tot geweld”, waarbij de tv-presentator de Koran, de Thora en de Bijbel op één hoop veegde. Volgens dr. Visser werd dat veroorzaakt door het feit dat Wissam Feriani telkens de inhoud van de Koran vereenzelvigde met de Thora en de Bijbel.



Honderden evangelisten overspoelen zondag de straten van Amsterdam

Geplaatst 22 sep. 2016 02:54 door De Stadslamp Amsterdam

CIP.nl, 22-9-2016.

Op zondagmiddag 25 september is er vanaf 13:30 een grote evangelisatieactie in Amsterdam genaamd Holy Spirit Outreach. De verwachting is dat er tussen de 400 en 500 enthousiaste christenen in samenwerking met Amsterdamse kerken zoals embassyamsterdam.nl, de straten van Amsterdam ingaan om het evangelie te verkondigen, te bidden voor zieken en mensen uit te nodigen voor een speciale Holy Spirit Night. De Holy Spirit Night vindt plaats op dezelfde dag vanaf 18:30 in de Heineken Music Hall. De Holy Spirit Night Amsterdam is onderdeel van een Europese tour waarbij de organisatie naast Amsterdam ook Parijs, Brussel, Berlijn, Lemgo, Stuttgart en Lausanne aandoet.

Op de Holy Spirit Night Amsterdam worden duizenden mensen verwacht en zal Jesus Culture optreden. Jesus Culture is een populaire christelijke muziekgroep uit Californië. Die avond zullen er ook toespraken zijn van evangelisten Todd White, Ben Fitzgerald en Mattheus van der Steen. Het verlangen van de organisatie is om de kracht en liefde van Jezus te laten zien in Europa.

De Nederlandse organisaties GospelMusicFestival.nl en de HouseofHeroes.nl kerk van oprichter Mattheus van der Steen werken ook mee aan de organisatie van deze evenementen. Mattheus van der Steen: “Er is een nieuw geluid in Europa, een geluid van redding en verlossing, daar werken wij graag aan mee!”

Meer informatie over de evangelisatie-actie: klik hier.

Vu en PThU starten Centrum voor de Contextuele Lezing van de Bijbel

Geplaatst 13 sep. 2016 04:26 door De Stadslamp Amsterdam   [ 13 sep. 2016 04:28 bijgewerkt ]

ND, Remco van Mulligen, 13-9-2016.
 
"Iedereen leest de Bijbel met een gekleurde blik."
Het contact met anderen, zeker uit andere culturen, maakt je bewust van de invloed die je eigen achtergrond heeft op de manier waarop je de Bijbel leest.
 
Contact met andere mensen maakt je sterker bewust van de gekleurdheid van je eigen kijk op de Bijbel. ‘Je moet Bijbelteksten telkens weer opnieuw interpreteren’, zegt Peter-Ben Smit.
 
De universitaire wereld is weer een nieuw centrum rijker: het Centrum voor de Contextuele Lezing van de Bijbel. Het centrum gaat uit van de Dom Helder Camaraleerstoel, die sinds 1 september bekleed wordt door de oudkatholieke theoloog Peter-Ben Smit.
 
De Vrije Universiteit en de Protestantse Theologische Universiteit zijn de belangrijkste betrokkenen. Smit: ‘Het doel is vooral wetenschappelijk, maar we willen ook de stap naar de praktijk maken, bijvoorbeeld door predikanten te ondersteunen. En we gaan met Nederlandse en buitenlandse studenten Bijbelinterpretatie oefenen.’

Martijn Rutgers nieuwe voorganger NGK Amsterdam

Geplaatst 31 aug. 2016 12:54 door De Stadslamp Amsterdam

CIP.nl / NGK Amsterdam, 31-8-2016.

+Martijn Rutgers (1974) is per 1 oktober de nieuwe voorganger van Oase voor Nieuw-West in Amsterdam. De partnergemeente van NGK De Ontmoeting heeft daarmee een opvolger gevonden voor Serge de Boer, die in mei dit jaar aangaf trainer van leidinggevenden in kerken te willen worden.

Martijn is op dit moment nog pastor bij Crossroads, een internationale kerk in Amsterdam waar hij in 2007 begon. Martijn studeerde rechten en werkte voordat hij voorganger werd als publieksvoorlichter voor het ministerie van Justitie. Zo’n zestien jaar geleden besloot hij het roer volledig om te gooien en werd hij manager van de Shelter (Christian Youth Hostels) en ging werken in de rosse buurt van Amsterdam. In de tussentijd volgde hij parttime de studie theologie aan Tyndale Theological Seminary, waarna hij in 2007 voorganger werd van de jonge, multiculturele gemeente Crossroads International Church Amsterdam.

Bisschop Punt verbiedt priester mee te varen met 'erotisch-banale' Gay Pride

Geplaatst 6 aug. 2016 00:03 door De Stadslamp Amsterdam

Trouw, 5-8-2016.

Een rooms-katholieke priester die morgen meevaart met de botenparade op de Amsterdamse grachten? Volgens bisschop Jos Punt van het bisdom Haarlem-Amsterdam druist dat in tegen de opvattingen van de kerk. Hij heeft een priester teruggefloten die van plan was plaats te nemen op een speciale boot met geestelijken uit verschillende religies.

Het leek Pierre Valkering, parochiepriester in de hoofdstad, zo'n goed idee. Onlangs was hij in Rome, waar hij de paus een boek overhandigde met toespraken die pater Jan van Kilsdonk vorige eeuw hield bij uitvaarten van homoseksuele mannen. "De paus heeft mij toen op het Sint Pietersplein persoonlijk gevraagd om homo's te groeten en te zeggen dat hij aandacht voor ze heeft", zegt Valkering. "De Canal Pride is een mooie context waarin dat kan gebeuren."

Gecharmeerd
Alleen had hij gerekend buiten de opvattingen van bisschop Jos Punt. Per e-mail liet de bisschop weten dat hij niet gecharmeerd is van de actie. "Er zou geen ruimte zijn voor de nuances van de katholieke visie", zegt Valkering, die verder geen details kwijt wil over de inhoud van het schrijven. "Het is niet aan mij om dat te vertellen."

Een vreemde man in de Noorderkerk

Geplaatst 3 aug. 2016 01:27 door De Stadslamp Amsterdam

NRC, 28-7-2016.

Man met rugzak komt de kerk in. 
Jannetje Koelewijn

Kort voor de dienst, op zondagochtend, kwam een man met een rugzak de Noorderkerk binnen, niemand die hem hier ooit eerder had gezien. Hij zette zich op een van de houten banken rond de preekstoel en begon een beetje om zich heen te kijken. Het was een paar dagen voor Kerst, 2015. De Noorderkerk, in de Amsterdamse binnenstad, is protestants, orthodox-protestants.

De mensen die hier komen – en dat zijn er vele, ook jonge mensen, met hun kinderen – nemen de Bijbel serieus. Geen happy clappy, maar psalmen en gezangen, en een predikant in een zwarte toga die zijn armen wijd spreidt bij het uitspreken van de zegen. „De genade van de Here Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.”

Na een poosje haalde de man een fototoestel uit zijn rugzak en begon foto’s te maken. „Hé”, dacht de predikant, Paul Visser, „waarom doet hij dat? Vindt hij het interieur hier zo mooi” – de Noorderkerk is uit 1620 – „of heeft hij kwade bedoelingen?”

Paul Visser weet het nog steeds niet, want voor het eind van de dienst was de man al verdwenen en hij is nooit meer teruggekomen. „We zijn wel naar de politie gegaan, en we hebben een paar gemeenteleden gevraagd om voortaan altijd alert te zijn.”

Ik belde Paul Visser na de moord op de priester in het Normandische dorpje Saint-Étienne-du-Rouvray en vroeg hem hoe hij zich voelde. En ondertussen dacht ik aan de gruwelijke wijze waarop Daniel Mendelsohn in zijn familiegeschiedenis The Lost beschrijft hoe rabbijnen in Poolse en Oekraïense dorpen voor het oog van hun gemeente de keel werd doorgesneden. Toen waren de daders Duitse nazi’s, maar de methode is dezelfde en daarmee zwaar van symboliek.

„Natuurlijk is het wel even een schok”, zegt Paul Visser. „Maar het verbaast me niet, niet echt. In heel het Midden-Oosten en Afrika zijn christenen doelwit, en nu dus ook in Europa.” Zijn toon is rustig, alleen in zijn lichte neiging tot stotteren hoor ik zijn emotie. Is hij bang? „Nee”, zegt hij. „Lees de Bijbel, ons is nooit beloofd dat het ons altijd voor de wind zou gaan. Ons overkomt nu niets vreemds. Waar het op aankomt is: hoe reageer je?” En dan vertelt hij het verhaal van Stéfanus, een discipel van Jezus die wordt gestenigd omdat hij ongelovigen ongemakkelijke waarheden vertelt. Vlak voordat hij sterft slaat hij zijn ogen ten hemel en roept: „Here, reken hun deze zonde niet toe.” En daarmee bedoelt Paul Visser? „Dat we verzet en geweld moeten blijven beantwoorden met liefde en gebed. En laten we denken aan de belofte van God die ons hoop geeft: het kwaad zal niet het laatste woord hebben.”

Gert-Jan Roest: Heb in verkondiging oog voor afgoden westerse cultuur

Geplaatst 6 jul. 2016 00:35 door De Stadslamp Amsterdam   [ 6 jul. 2016 00:35 bijgewerkt ]

RD, 23-06-2016

AMSTERDAM. Om de Evangelieboodschap anno 2016 nog te laten landen, is het belangrijk oog te hebben voor het feit dat de westerse cultuur een „schaamtecultuur” aan het worden is, met haar eigen „afgoden.”

Dat betoogt drs. Gert-Jan Roest in zijn proefschrift ”The Gospel in the Western context”, waarop hij woensdag 6 juli aan de VU in Amsterdam promoveert.

Roest is als voorganger verbonden aan Via Nova in Amsterdam, een zendingsgemeente binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken. Zijn ervaringen in het missionaire werk –Via Nova bestaat inmiddels tien jaar– overtuigden hem er steeds sterker van dat een van de kenmerken van de huidige cultuur is dat het een „schaamtecultuur” aan het worden is. „De vraag waar veel zoekers mee lopen, is niet de schuldvraag – zoals Luther die kende.”

Waar mensen wél mee lopen, constateert Roest, zijn vragen als: Word ik wel gezien, op Facebook bijvoorbeeld? „Ik kom veel mensen tegen die kampen met angst, of gevoelens van waardeloosheid: „Ik ben niemand, stel niets voor.””

Dat moet gevolgen hebben voor de Evangelieverkondiging, stelt hij. „Luthers vraag speelde in zijn tijd erg. In de verkondiging werd daar ook sterk op ingezet, en dat gebeurt nog steeds wel. Maar vanuit het Evangelie valt er meer te zeggen. De schuldvraag is wat mij betreft geen diepere vraag dan de schaamtevraag. Misschien laat de Geest vandaag andere aspecten van Jezus’ werk oplichten – en moeten wij dat ook doen.”

In zijn dissertatie gaat Roest te rade bij de Leidse theoloog prof. H. Berkhof (1914-1995) en de Britse theoloog prof. Colin Gunton (1941-2003). Uitvoerig beschrijft hij ook de „afgoden” van de huidige cultuur. „Welke beelden houden ons gevangen? Dat van menselijke kracht bijvoorbeeld, en dat van individuele vrijheid, zelfontplooiing. Welzijn, veiligheid. Er is ook niets meer voorbij de dood dat belangrijk is. Dus is er een grote angst voor de dood – we kunnen niets meer met Jezus’ woorden in Mattheüs 6: Wees niet bezorgd voor de dag van morgen.”

De invloed van deze „beelden” gaat christenen niet voorbij, stelt hij vast. „In de Evangelieverkondiging moeten deze ontmaskerd worden.”


1-10 of 404

Comments