Protestantse Diaconie, juni 2011. Van de kerk voor iedereen. Wie wil er nou niet zijn buurvrouw even helpen met boodschappen doen? De Protestantse Diaconie wil in samenwerking met Amsterdamse kerken een lokale helpdesk opzetten: Het Amsterdams Burennetwerk. Deze helpdesk matcht hulpvragen uit Amsterdam en houdt contact met de sociale kaart van Amsterdam. Hulpvragers kunnen een telefoonnummer bellen voor allerlei soorten vragen. De helpdeskmedewerker gaat dan op zoek naar een goede buur in hetzelfde postcode gebied en probeert een match te maken. Het (technisch) instrumentarium daarvoor wordt aangeleverd door stichting HiP Nederland, die deze aanpak in verschillende regio's heeft uitgezet. Het Burennetwerk Amsterdam beheert de database van goede buren die de gezamenlijke kerken van Amsterdam aanleveren. De belangrijkste inhoud van de database is het geheel aan goede buren. De database voorziet echter ook in de mogelijkheid om bezoekgroepen, klusjesteams en andere kerkelijke hulpcentra te registreren met hun hulpaanbod. Het doel van dit project is om een Amsterdamse helpdesk te realiseren die mensen in nood verbindt aan goede buren uit de lokale kerken. Hiermee ontwikkelt de kerk van Amsterdam zich verder als een gemeenschap van naastenliefde, op een kerkelijk-eigentijdse manier. In de komende maanden is het de bedoeling om lokale Amsterdamse helpdesk te ontwikkelen met een eigen naam en telefoonnummer, gebruik makend van de middelen van Stichting HIP. Deze helpdesk moet bekend zijn bij Amsterdamse zorginstellingen en bij de kerk. De helpdesk beheert het hulpaanbod dat door de kerken wordt aangeleverd. Het moet eind 2011 mogelijk zijn om lokaal ongeveer 50 hulpvragen per maand te koppelen aan de leden van de Amsterdamse kerken. |
In het nieuws >